Header ad

Το πιο συχνό λάθος κατά την αποκατάσταση

H άρθρωση του γόνατος είναι δυστυχώς ένα από τα πιο συχνά σημεία τραυματισμού σε αθλήματα όπως το μπάσκετ, το βόλεϊ και το ποδόσφαιρο

Μετά τον τραυματισμό ο αθλητής/αθλήτρια συνήθως αναγκάζεται να μείνει εκτός αγωνιστικής δράσης  για συγκεκριμένο  χρονικό διάστημα, το οποίο μπορεί να κυμαίνεται  από μερικές μέρες μέχρι αρκετούς μήνες, ανάλογα με την σοβαρότητα και το είδος του τραυματισμού . Σε κάθε περίπτωση, ανεξαρτήτως του χρόνου απουσίας, είναι επιβεβλημένη  η διαδικασία της θεραπείας και της σταδιακής επανένταξης (μετα-τραυματική άσκηση) στις αγωνιστικές υποχρεώσεις.  Στα επόμενα άρθρα θα αναλύσουμε μερικά από τα πιο συνηθισμένα λάθη που έχω παρατηρήσει ότι γίνονται κατά την διάρκεια της αποκατάστασης και κυρίως κατά την διαδικασία της θεραπευτικής άσκησης – ενδυνάμωσης, ξεκινώντας από την αναφορά στο φαινόμενο της νευρομυϊκής αναχαίτισης και των προβλημάτων που δημιουργεί στην ενδυνάμωση.

Performance22 (2)

Ενδυνάμωση πριν την μυϊκή ενεργοποίηση;

Χαρακτηριστικό «σύμπτωμα» μετά από έναν τραυματισμό στο γόνατο, ιδιαίτερα όταν ακολουθεί  χειρουργική επέμβαση, είναι η αδυναμία που παρατηρείται στον τετρακέφαλο μηριαίο μυ. Η αδυναμία αυτή μπορεί  να οφείλεται σε πιθανή μυϊκή ατροφία, στην απώλεια δηλαδή του μυϊκού ιστού λόγω της αποδόμησης  των πρωτεϊνών του μυός εξ αιτίας της περιορισμένης χρήσης, αλλά και λόγω νευρολογικών παραγόντων. Έτσι, ο μυς χάνοντας μέρος των συσταλτών του πρωτεϊνών , παράγει συνολικά λιγότερη δύναμη.
Η παρατηρούμενη αδυναμία όμως  οφείλεται και σε έναν άλλον, νευρικής φύσης παράγοντα. Πρόκειται για την  αρθρωγενή μυϊκή αναχαίτιση (ΑΜΑ) (6), φαινόμενο που δεν  καθιστά δυνατή την πλήρη ενεργοποίηση του τετρακέφαλου μέσω εκούσιας συστολής. Με απλά λόγια, μετά από έναν τραυματισμό, ο μυς απενεργοποιείται και παραμένει απενεργοποιημένος για μεγάλο χρονικό διάστημα (6). Μάλιστα, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα μετά από εγχείρηση αποκατάστασης πρόσθιου χιαστού, παρατηρείται αναχαίτιση του τετρακεφάλου και στο υγειές πόδι (9,4 ). Την ΑΜΑ ενισχύουν παράγοντες όπως το οίδημα, η φλεγμονή, ο πόνος, η καταστροφή κάποιων στοιχείων της άρθρωσης (πχ ο πρόσθιος χιαστός σύνδεσμος), καθώς και μια πιθανή της αστάθεια (2,3). Πρακτικά, η ΑΜΑ εμποδίζει την αποτελεσματική  ενδυνάμωση του μυός μέσω ασκήσεων με αντιστάσεις και είναι ο κύριος λόγος που συχνά τα  προγράμματα ενδυνάμωσης δεν έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, ιδιαίτερα κατά τα πρώτα στάδια της αποκατάστασης.

Γι αυτόν το λόγο, πριν την παραδοσιακή ενδυνάμωση πρέπει να προηγείται η μυϊκή ενεργοποίηση του τετρακεφάλου. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η μυϊκή ενδυνάμωση είναι κάτι διαφορετικό από την μυϊκή ενεργοποίηση. Πρώτα ένας μυς πρέπει να ενεργοποιηθεί, να μπορεί δηλαδή να δέχεται τα κατάλληλα νευρικά ερεθίσματα και μετά να επιβαρυνθεί με φορτία. Σχηματικά, συγκρίνω την  ενεργοποίηση με την παρέμβαση στο «software» του συστήματος (νευρομυϊκή ενεργοποίηση) και την παραδοσιακή ενδυνάμωση, παρέμβαση στο « hardware» (ανάπτυξη μυϊκής μάζας).
Πρακτικά λοιπόν η διαδικασία της προοδευτικής ενδυνάμωσης πρέπει να ακολουθεί την εξής σειρά:

Ενεργοποίηση → Ενδυνάμωση → Λειτουργικές Κινήσεις →Κινήσεις συγκεκριμένες στο άθλημα → Επάνοδος στην Ενεργό Δράση

Μια πολύ αποτελεσματική μέθοδος ενεργοποίησης, που δεν απαιτεί την χρήση ακριβού εξοπλισμού είναι οι  ισομετρικές ασκήσεις (βλέπε βίντεο). Μέσω της ισομετρικής συστολής ενεργοποιούνται οι  γ – κινητικοί νευρώνες της μυϊκής ατράκτου ενισχύοντας έτσι  την δράση των    A κινητικών νευρώνων.

Για την σωστή εφαρμογή αυτής της τεχνικής απαιτείται γνώση των σωστών θέσεων του γόνατος , έτσι ώστε να ενεργοποιηθούν όλες οι μοίρες του τετρακεφάλου. Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε την τεχνική των ισομετρικών για τον τετρακέφαλο, καθώς και μια σειρά από απλές ασκήσεις αποκατάστασης (ο αθλητής προέρχεται από τραυματισμό στο γόνατο).
Άλλοι τρόποι μυϊκής ενεργοποίησης είναι διάφορες manual τεχνικές όπως το MAT (Muscle Activation Techniques), η ηλεκτρική διέγερση, ο συνδυασμός ηλεκτρικής διέγερσης με τις  ισομετρικές, καθώς και κρυοθεραπεία.

Κώστας Χατζηχρήστος, MEd, CSCS
Athletic Development Specialist
CSKA Moscow
Performance22

ad-banner-teamsales2_3

 

Σχετικά με τον Συντάκτη

Ο Κώστας Χατζηχρήστος θεωρείται ένας από τους κορυφαίους προπονητές βελτίωσης της αθλητικής ικανότητας των παικτών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Στους αθλητές με τους οποίους συνεργάζεται συμπεριλαμβάνονται παίκτες της Εθνικής Ελλάδος αντρών, αθλήτριες της Εθνικής Ελλάδος γυναικών, καθώς και επίλεκτοι αθλητές μικρότερων ηλικιών.Ξεκίνησε την καριέρα του στις ΗΠΑ και το NCAA, διατελώντας βοηθός γυμναστή στο πανεπιστήμιο του Texas και πρώτος γυμναστής στο Πανεπιστήμιο της Georgia. Ακόμα, εργάστηκε σε κορυφαία προπονητικά κέντρα, όπου είχε την ευκαιρία να προπονήσει αθλητές από το NFL, NBA, καθώς και από άλλα επαγγελματικά πρωταθλήματα. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα εργάστηκε σαν γυμναστής στην ομάδα μπάσκετ του Πανιωνίου και του Ολυμπιακού, ομάδες με τις οποίες συνέδεσε το όνομά του με επιτυχίες στην Ελλάδα και την Ευρώπη, ενώ εφάρμοσε πρωτοποριακά και καινοτόμα προπονητικά προγράμματα, συμβάλλοντας στην επιτυχία των ομάδων, αλλά και στην ανάδειξη νέων παικτών, όπως του Σοφοκλή Σχορτσανίτη και πολλών άλλων. Από το καλοκαίρι του 2014 εργάζεται ως επικεφαλής γυμναστής (head strength & conditioning coach) στην ανδρική ομάδα μπάσκετ της ΤΣΣΚΑ στη Μόσχα.

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Δώστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *