Header ad

«Αν δεν γίνεσαι καλύτερος, γίνεσαι χειρότερος»

«Αν δεν γίνεσαι καλύτερος, γίνεσαι χειρότερος»
«Η ατομική βελτίωση είναι μια διαδικασία που διαρκεί όλο το χρόνο» εξηγεί ο Κώστας Χατζηχρήστος που απάντησε στις ερωτήσεις του ProPlayer.gr για τα καυτά ερωτήματα που αφορούν την ατομική προπόνηση και την αθλητική βελτίωση.
Ο Κώστας Χατζηχρήστος θεωρείται ένας από τους καλύτερους προπονητές φυσικής κατάστασης και ενδυνάμωσης στην Ευρώπη. Έχει δουλέψει σε κορυφαίες ομάδες στην Ελλάδα, ενώ από το καλοκαίρι «μετακόμισε» στη Μόσχα όπου συνεργάζεται με τον Δημήτρη Ιτούδη στην ΤΣΣΚΑ. Πριν μερικές ημέρες η ρωσική ομάδα προκρίθηκε στο φάιναλ-φορ της Euroleague.
 
Παράλληλα διατηρεί το Perfomance22 στην Αθήνα, το οποίο ειδικεύεται σε αυτό ακριβώς το κομμάτι της αθλητικής βελτίωσης.
 
Ο Κώστας Χατζηχρήστος μίλησε στο ProPlayer.gr για τις ιδιαιτερότητες της προπόνησης ενδυνάμωσης και φυσικής κατάστασης, απαντώντας σε ερωτήσεις που αφορούν μικρούς και μεγάλους.
 
Πόσο σημαντική θεωρείτε την ατομική προπόνηση; Είναι αναγκαία ή εξαρτάται αποκλειστικά με το πόσο ολοκληρωμένη είναι η ομαδική προπόνηση;
 
Η ατομική προπόνηση είναι αναγκαία για την εξέλιξη του παίκτη, σε όποιο επίπεδο κι αν αγωνίζεται. Η ομαδική προπόνηση δεν αρκεί, κυρίως γιατί δεν υπάρχει χρόνος να γίνει στοχευμένη βελτίωση των αδυναμιών του κάθε παίκτη ξεχωριστά. Γι αυτό πρέπει να ενταχθεί στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα και η ατομική δουλειά.
 
Από τι ηλικία πρέπει οι αθλητές (του μπάσκετ πιο συγκεκριμένα) να δουλεύουν εξειδικευμένα το σώμα τους;
 
Νομίζω ότι από γενικά απο την ηλικία των 10 ετών και άνω καλό είναι να μπαίνει στο πρόγραμμα η αθλητική βελτίωση. Προσοχή όμως! Η κάθε ηλικία έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και η προπόνηση πρέπει να προσαρμόζεται ανάλογα. Για παράδειγμα, στις πολύ μικρές ηλικίες η προπόνηση πρέπει να έχει παιγνιώδη μορφή, στοχεύει στην βελτίωση του συντονισμού και της ισορροπίας, ενώ διδάσκονται και πολύ βασικές τεχνικές ασκήσεων. Μεγαλύτερα παιδιά μπορούν σταδιακά να περνάνε σε πιο οργανωμένες μορφές προπόνησης, με σταδιακά μεγαλύτερες επιβαρύνσεις. Το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει πάντα επίβλεψη, διδασκαλία και γνώση των ιδιαιτεροτήτων της κάθε ηλικίας.
 
Δύναμη, ταχύτητα, αντοχή. Πόσο % μπορεί να βελτιωθεί ένας αθλητής σωματικά ;
 
Σίγουρα δεν μπορεί κανείς να δώσει ποσοοστά. Η βελτίωση εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα το γενετικό προφίλ του κάθε αθλητή, τον σωματότυπου του, την αφοσίωση του σε ένα πρόγραμμα αθλητικής βελτίωσης, το επίπεδο από το οποίο ξεκινάει. Έχοντας δουλέψει με αθλητές όλων των επιπέδων έχω να πω ότι όλοι οι αθλητές μπορούν να βελτιωθούν στον τομέα της αθλητικότητας. Ακόμα και υψηλού επιπέδου παίκτες, έχουν πάντα κάτι να κερδίσουν, να αποκτήσουν ένα μικρό προβάδισμα έναντι των αντιπάλων τους.
 
Είναι αλήθεια ότι η πραγματική βελτίωση των αθλητών γίνεται το καλοκαίρι όταν έχουν τη δυνατότητα να προπονηθούν ατομικά;
 
Η ατομική βελτίωση είναι μια διαδικασία που διαρκεί όλον τον χρόνο και δεν πρέπει να σταματάει ποτέ. Απλώς, η κάθε περίοδος επιτρέπει να γίνεται συγκεκριμένου είδους προπόνηση. Το καλοκαίρι (off season) είναι η περίοδος που μπορεί να αυξηθεί ο όγκος και η ένταση της δουλειάς, καθώς δεν υπάρχουν αγώνες. Είνα η περίοδος που μπορεί πραγματικά να μεταμορφωθεί ένας παίκτης.
 
Tελικά η σημασία της προπόνησης με βάρη είναι μύθος; Χρειάζεται στο μπάσκετ;
 
Τα βάρη ή καλύτερα, η προπόνηση με αντιστάσεις είναι απαραίτητα για την αθλητική βελτίωση του παίκτη. Τα προγράμματα όμως που εφαρμόζουμε στο μπάσκετ δεν έχουν σχέση με αυτά που κάνει κάποιος στο γυμναστήριο. Δεν έχουν σχέση με το body builidng ή το CorssFit. Είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να βελτιώνουν την δύναμη, την ισχύ, την εκρηκτικότητα και την ταχύτητα. Επιπλέον, γίνεται και στοχευμένη δουλειά με συγκεκριμένα ασκησιολόγιο με στόχο την πρόληψη τραυματισμών. Γι αυτό και η προπόνηση με αντιστάσεις αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της προπόνησης.
 
Ποια είναι τα συχνότερα λάθη που κάνουν οι αθλητες και πρέπει εσείς να διορθώσετε;
 
Τα λάθη είναι πάντα ευκαιρίες για μάθηση και βελτίωση. Γι αυτό και προσπαθούμε να διορθώνουμε τους παίκτες σε κάθε σετ και κάθε επανάληψη της όποιας άσκησης τους δίνουμε. Γενικά, επικεντρωνόμαστε σε λάθη τεχνικής, αλλά πιο σημαντικά, περνάμε αρκετή ώρα σε συζητήσεις σχετικά με την φιλοσοφία μας, για τον στόχο της προπόνησης και την επεξήγηση του γιατί κάνουν ότι κάνουν. Έτσι, οι παίκτες έχουν μεγαλύτερο κίνητρο στην προπόνηση μιας και είναι συμμέτοχοι στην όλη διαδικασία και δεν εκτελούν απλώς εντολές.
 
Η καλύτερη συμβουλή που έχετε να δώσετε σ’ έναν νεαρό αθλητή; Κάτι που σας είχαν πει εσάς και σας έχει μείνει;
 
Η συμβουλή που μου είχε δώσει ένας από του μέντορές μου, ο Todd Wright του Πανεπιστημίου του Τέξας είναι ότι αν δεν γίνεσαι καλύτερος γίνεσαι χειρότερος. Η επιστήμη  και οι γνώση προχωράνε με ταχύτατους ρυθμούς και πρέπει πάντα να ακολουθείς τις εξελίξεις. Επίσης, όσο εσύ δεν βελτιώνεσαι σαν άνθρωπος, επαγγελματίας ή παίκτης, κάποιος άλλος το κάνει. Κι άν δεν ακολουθήσεις, σύντομα θα βρεθείς εκτός παιχνιδιού.Το άλλο σημείο που τονίζω πάντα στους αθλητές μου είναι ότι ο δρόμος της επιτυχίας τους θα είναι μακρύς και δύσκολος. Αυτός που τελικά θα κερδίσει είναι αυτός που δεν θα τα παρατήσει.
Πως σας φαίνεται ως τώρα η εμπειρία σε μια ομάδα του εξωτερικού; Τι διαφορές βλέπετε στην αθλητική κουλτούρα μεταξύ των Ελλήνων και των Ρώσων;
 
Είναι η δεύτερη φορά στην καριέρα μου που δουλεύω εκτός Ελλάδος και σίγουρα υπάρχουν διαφορές τόσο σε σχέση με την χώρα μας όσο και με τις ΗΠΑ. Η εμπειρία εδώ στην ΤΣΣΚΑ είναι καταπληκτική κι εδώ θέλω να ευχαριστήσω τον Δημήτρη Ιτούδη που μου έκανε την τιμή να με εντάξει στο τιμ του. Στη Ρωσία δεν υπάρχει μια ενιαία φιλοσοφία στην ανάπτυξη των νέων παικτών. Θα έλεγα ότι λειτουργούν με βάση παλαιά, κάπως παρωχημένα μοντέλα. Θα έλεγα ότι τα τελευταία χρόνια, οι Έλληνες παίκτες, ιδιαίτερα στα υψηλά επίπεδο, έχοντας επιρροές από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ και ζώντας σε περιβάλλον με μεγαλύτερο ανταγωνισμό έχουν αναπτύξει και καθιερώσει μια πιο επαγγελματική κουλτούρα.
 
Performance22.gr

Σχετικά με τον Συντάκτη

Σας καλωσορίζω στην προσωπική μου αρθρογραφία! Εύχομαι οι δημοσιεύσεις μας να σας ενδιαφέρουν και να βρείτε χρήσιμα στοιχεία και διαρκή ενημέρωση. Λίγα λόγια για μένα! Είμαι εν ενεργεία αθλητής μπάσκετ και έχω καταφέρει το χόμπι μου να είναι και επάγγελμα! Κάτι άλλο που μου πρόσφερε το άθλημα είναι να σπουδάσω Οικονομικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Όσο για το πλήρες βιογραφικό μου μπορείτε να το δείτε ΕΔΩ! Για την επικοινωνία σας μαζί μου κάντε κλίκ στα παρακάτω εικονίδια...

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Δώστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *